آیتالله علمالهدی: فرزندان پیامبر(ص) میراثبر معنویت اسلام بودند
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۰۷۷۳
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در ویژه برنامه رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: تقارن رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام(ص) و سالروز شهادت جانگداز امام حسن مجتبی(ع) تبیینکننده این واقعیت است که مصیبت از دست دادن پیغمبر در شهادت میوه دلش و سبط اکبرش متبلور است، لحظاتی که پیغمبر اکرم(ص) از دنیا رفتند از نظر ظاهری در یک وضعیت خاص توجه مردم بود اما در واقع این چنین نبود، در لحظات رحلت، غربت پیغمبر اسلام به اندازهای بود که مولا امیرالمومنین علی(ع) با پیکر پیامبر در حال غسل دادن تنها ماند و در بین عزیزان پیامبر آن وجود عزیزی که شهادتش آمیخته با مظلومیت و غربت خاصی بود، امام حسن مجتبی(ع) بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: امام حسن(ع) زندگی و سیرهاش یک نسخه کامل از مظلومیت پدر بزرگوارش، امیرالمومنین علی(ع) به عنوان اولین مظلوم در جهان بود و سیره امام حسن(ع) نیز یک برداشت و رونوشت کامل از غربت پیامبر اکرم(ص) بود، به همین خاطر شهادت این امام بزرگوار با رحلت رسول الله(ص) مقارن است.
وی با بیان اینکه مسئله ظلم و ستمی که نسبت به فرزندان پیغمبر صورت گرفت و سیره زندگی امام حسن(ع) یک نماد کامل از مظلومیت آنها و در حقیقت بیانگر واقعیت رویارویی و مواجهه با پیغمبر است، یادآور شد: از روزی که پیغمبر اکرم(ص) رحلت میکنند تا روزی که مولا امام زمان(عج) در پس پرده غیبت قرار میگیرند ۲۵۰ سال فاصله است، در این مدت فرزندان پیغمبر با شدیدترین شداید و فجیعترین مظلومیت روبرو بودند، آنچه امروز از مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) میشنوید یک بخشی از مظلومیت ایشان است و مظلومیت این امام با شهادتشان تمام نشد و ادامه داشت، مصائبی که فرزندان امام حسن(ع) به آن مبتلا شدند در زمان خودشان طاقتفرسا بود.
آیت الله علم الهدی بیان کرد: محور تاریخ در طول ۲۵۰ سال تاریخ اسلام، مظلومیت فرزندان پیامبر بوده است، هرکجا فرزندان پیامبر بودند یا او را کشتند یا به او زهر دادند یا آواره بیابانها و درهها شدند، در تمام طول این ۲۵۰ سال سرنوشت فرزندان پیامبر این بود و نماد اولیه آن مظلومیت امروز امام حسن مجتبی(ع) است.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: برخورد با فرزندان پیامبر رویارویی با خود پیامبر(ص) بود، روضه مظلومیت همه ائمه(ع) روضه پیغمبر(ص) است، به این خاطر که اینها با پیامبر مواجهه و رویارویی داشتند و این مواجهه از زمان پیامبر(ص) شروع شد و در ادامه به مقابله با فرزندان این حضرت ختم شد تا زمانی که پیکر مطهر امام حسن عسکری(ع) را در خانه خودش دفن کردند و حضرت بقیه الله(عج) در مقابل این مواجهه و رویارویی در پس پرده غیبت قرار گرفت.
وی متذکر شد: پیامبر اکرم(ص) تنها در مقابل این کلام که فرمود «قولوا لاالهالاالله تفلحوا» چنین برخوردی با او کردند، چرا که پیامبر با پذیرش اسلام از طرف امت رئیس و مدیر جامعه میشود و ریاست و حکومت این افراد برهم میخورد، رؤسای قبیلههای قریش و عرب حرفشان با پیامبر این بود که ما نمیخواهیم نظام قبیلهای ما را به هم بزنید؛ آنها میخواستند در رأس حکومت باشند و هر کاری که میخواستند انجام دهند اما کسی جلوی آنها را نگیرد.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه در اساس اسلام ملاک کفر و ایمان مسئله حکومت است و تنها کلمه «لاالهالاالله» نیست، ادامه داد: کسانی کافر هستند که ولی آنها طاغوت است و اداره جامعه آنها به دست طاغوت است، طاغوت به معنای هر حاکمی غیر از حاکم الهی است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: امام صادق(ع) در خصوص آیه «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ» فرمودند این آیه در مورد کفاری است که اول مومن بودند و در نور ایمان قرار داشتند و بعد در جریان حکومت حاکمیت اسلام را نپذیرفتند و ولی آنها طاغوت شد، ولی آنها را از نور ایمان خارج میکند و به ظلمات کفر وارد میشوند.
وی گفت: فرزندان پیامبر(ص) میراثبر معنوییت اسلام بودند، به همان میزانی که اساس علم و تفسیر قرآن و اساس فقاهت شرح اسلام به فرزندان پیامبر میرسید آنها باید جامعه را مدیریت میکردند، حکومت نه به عنوان قدرت و امتیاز بلکه به عنوان مدیریت زندگی و سرنوشت مردم باید به دست کسی باشد که او وارث علم پیامبر است.
آیت الله علم الهدی اضافه کرد: به همین خاطر جریانهای قدرتیاب فرصتطلب چون میخواستند بر سرنوشت مردم مسلط شوند، فرزند پیامبر را از بین میبردند و خانواده پیامبر برای آنها خطر بودند و با وجود اینکه در رأس قدرت بودند با آنها مقابله میکردند، چرا که مردم میدانستند که حکومت آنها ناحق بود و آنها حکومت را غصب کردهاند، چرا که مردم به دنبال یک مدیریت سالم بودند و آن مدیریت در خانواده پیامبر اکرم(ص) بود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم بینشهایشان عوض شد و به این خاطر قدرتیابها بر عزیزان پیامبر مسلط شدند، عنوان کرد: آن روزی که مردم در کنار پیامبر بودند و کفار قریش با مردم مبارزه میکردند، عزت و قدرت پیغمبر روزافزون میشد تا جایی که همه اینها شکست خوردند و تا زمانی که پیغمبر بود مردم در کنار ایشان بودند، این همراهی به این خاطر بود که بینش مردم بر این بود که اسلام بر حق است و اقامه اسلام و دین و شریعت خدا به ایثار نیاز دارد.
وی افزود: مردمی که شهادت و ایثار در راه اسلام و بهشت رفتن برایشان اصل بود، بینششان عوض شد و اصل برایشان زندگی کردن، عیش و نوش و زندگی دنیا شد، مردم هم فکر کردند که این زندگی و رفاه در گرو قدرت داشتن چه کسی است و از او طرفداری میکردند.
انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱
منبع: فارس
کلیدواژه: آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی رحلت پیامبر اسلام حرم مطهر رضوی آیت الله علم الهدی امام حسن مجتبی ع فرزندان پیامبر امام حسن ع پیامبر ص اکرم ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۰۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام خطر اسراییل و استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسمی که به مناسبت روز معلم از سوی شاگردان آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: سالروز شهادت علامه بزرگوار مرحوم مطهری رضوان الله تعالی علیه که به عنوان روز معلم نامگذاری شده، بدین جهت چند جملهای عرض میکنم. اولاً باید یاد آن شهید بزرگوار همیشه زنده باشد. ارزش وجودی مرحوم مطهری در این بود که خطر انحرافات، بدعتها و آسیبها و حملاتی که به دین و اعتقادات مردم میشد را به موقع تشخیص داده و با آن مقابله میکرد و این ویژگی ممتاز یک معلم است.
وی افزود: معلم حقیقی انسان که نظیر و مثلی ندارد خدای تبارک و تعالی است. این عنوان «علّم آدم الاسماء «و علم اسماء که خدای تبارک و تعالی به آدم تعلیم نمود، فقط این نبود که یک اسماء و حقایقی را به آدم نشان داده باشد، بلکه راه سعادت و شقاوت و اسباب آن را نیز به او نمایانده است. با نگاهی مختصربه قرآن میبینیم اسباب سعادت و خوشبختی همینطور اسباب خسران و حتی خسران مبین، همه در قرآن بیان گردیده است. یک معلم واقعی هم باید به این مرحله برسد و همهی همّ و تلاش ما و شما نیز باید همین باشد. در اینصورت است که اطلاق معلم آن هم در حد یک موجبهی جزئیه بر ما مفهوم پیدا می کند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان داشت: اگر امروز بخواهیم معلم نمونه قرن را معرفی کنیم باید امام خمینی را نام ببریم که چگونه بشر را متوجه خطرات جهانی این قرن کرد. امام فقط با طاغوت ایران مقابله نکرد، امام فقط خطر پهلوی را در ایران تشخیص نداد که با آن مقابله کند، امام خطر استکبار جهانی را به بشریت گوشزد و همه مردم دنیا را متوجه این خطر بزرگ کرد و راه مقابله با آن را بیان کرد. امام خطر اسرائیل و صهیونیزم را برای همه ادیان بیان کرد نه فقط برای اسلام. اسرائیل برای همه ادیان و همه کشورهای اسلامی خطرناک است. امام همه انسانها و همه علما و دانشمندان مذاهب را به مقابله با خطر اسراییل دعوت نمود و این شاخص بزرگ یک معلم است.
وی افزود: میخواهم این نتیجه را بگیرم که همه ما مخصوصاً در این زمان، باید مراقب دین و اعتقادات مردم از هجوم بدعتها، خرافات و اشتباهاتی باشیم که عدهای بخواهند در دین داخل کنند. چنانچه یک مدرس و استاد حوزه به این مهم توجه داشته باشد او میشود معلم واقعی. همه ما باید به این سمت برویم. گاهی که انسان در خلوت خودش محاسبه میکند که کجا وظیفه خودش را درست انجام داده و کجا انجام نداده؟، مشاهده میکند که در خیلی از جاها کوتاهی کرده است. باید کاملاً مراقب انحرافات بود، متأسفانه در سیمای جمهوری اسلامی مباحثی در سیشب از ماه رمضان مطرح گردید که بسیاری از آنها بیاساس بود که اکنون من نمیخواهم به تفصیل وارد این موضوع شوم. اینها را چه کسی باید دنبال کند و جواب بدهد، در آخر هم منتهی شد به یک اهانت بسیار شرمآور به ساحت مقدس رسول اکرم، که انسان اگر از این جهالت و از این اهانت دِق کند و بمیرد حق دارد، ولی متأسفانه مطرح شد.
آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: در این سخنرانیها اگر کسی دقت کند گوینده ناخودآگاه به این نتیجه رسیده که دین در هیچ زمانی برای مردم پذیرش ندارد و اولیاء دین نمی توانند مردم را جذب دین کنند. آیا این نتیجه با حقیقت دین سازگاری دارد؟ آیا این انحراف نیست؟ مسئولین صدا و سیما اشکالات علمی این مطالب را از حوزه و اندیشمندان مطالبه کنند و عده ای کارشناس دینی که لااقل بهره ای از اجتهاد دارند را بکار گیرند تا راجع به آن اظهار نظردقیق نمایند. حرفهای مطرح در آن برنامه پر از اشکال علمی و التقاط و انحراف و تفسیر به رای است، انسان این درد را کجا ببرد؟ «هُدًی لِلْمُتَّقِینَ» را با اینکه آیات بعد آن «الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ…» معنا کرده، معنا میکند به کسانی که حسود نیستند، ما به چه دلیلی از جیب خودمان، آیات قرآن و روایات را اینطور تخریب کرده و به ذهن جوانان و جامعه القا کنیم. در علم اصول و قواعد تفسیر واضح است که هر حدیثی که مشابهت لفظی با یک آیه دارد را نمی توان درتفسیر آن آیه قرار داد و اساساً حدیث را باید بر اساس ضوابط علم اصول تفسیر نمود در حالیکه در این سخنرانیها بدون توجه به این نکات صحبت شده است. بنابراین حوزهها باید بیدار باشند.
وی بیان داشت: بسیار مایه تأسف است که انسان ببیند یک مسائل انحرافی آن هم در مقدّسترین زمانها از سیمای جمهوری اسلامی پخش میشود و متأسفانه در حوزه علمیه احدی به آن پاسخ نمیدهد. چرا؟ ما همه دلسوز انقلابیم، پوست و خون و رگمان انقلاب است ولی این انقلاب را ما برای اسلام و احیای مکتب امام صادق (ع) میخواهیم، منِ طلبه حق ندارم از جیب خودم مطلبی را مطرح کنم که همهاش بافتنی است نه اساس دارد نه دلیل، همهاش بافتنی است! این دردی است که امروز وجود دارد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه روز معلم نه فقط روز تجلیل از مرحوم علامه مطهری؛ بلکه باید تجلیل از همه اساتید و فقها و حکماً و مفسران حاضر و درگذشته باشد، ابراز کرد: کار یک معلم از کار یک طبیب بهمراتب مهمتر و بزرگتر است. آیا روایت «ابٌ علّمک» را به صرف اینکه کسی یک اصطلاحات و اقوالی را بلد باشد و برای شما ذکر کند میتوان بر او تطبیق داد؟ یا ابٌ علّمک کسی است که موارد خطر را بشناسد و بفهمد و تعلیم دهد؟ وقتی انسان به صنف عالمان توجه کند تنها صنفی که میتواند انحراف و بدعتها را تشخیص دهد فقها هستند، چرا فرمودند «الفقهاء حصون الاسلام»؟ نگفتند حکماً و مفسران! فقه در این روایت به معنای اعم نیست بلکه آنهایی است که آشنا با احکام دین، با حلال و حرام و ضوابط آن هستند که میتوانند اسلام را حفظ کرده و حصن برای اسلام باشند. ما باید در این مسیر قرار گرفته و پیش رویم.
وی افزود: از این محبت و بزرگواریای که آقایان در مقام تکریم از استاد نسبت به بنده فرمودند متشکرم. بحمدلله آقایان خود از اساتید هستند، من همیشه خدا را نسبت به این لطف و عنایتی که در کنار همه الطاف و نعمش فرموده شاکرم که در مجلس بحث ما عدهای قابل توجه حضور دارند که هریک از اساتید دروس عالی حوزه و اهل دقت و نظر هستند.
آیت الله فاضل لنکرانی در پایان اظهار کرد: دعا میکنم خداوند افقهای بزرگ علمی را به روی همه ما باز کند، گاهی فکر میکنم عمر تمام شد، چه چیز دست ما آمده؟ هیچی! از این صحبتها و تعریفهایی هم که میشود فریب نباید خورد. اینها همه تخیل است و آدم خیال میکند، واقع این است که ما باید با دعا و تضرع، با نماز شب و توسل به ائمه از خدا بخواهیم وقتی از دنیا میرویم دستان ما از علم پر باشد، هر چه که علم انسان بیشتر باشد رتبه او در عالم قیامت و تقربش به خدا بالاتر است، اینکه در قیامت شأن عالم از شهید هم بالاتر است، وجهش همین است، ان شاءالله خداوند نصیب همه ما بفرماید.
گفتنی است در ابتدای این مراسم از مقام و زحمات علمی آیت الله فاضل لنکرانی طی آئینی از سوی شاگردان وی تجلیل شد.
کد خبر 6093744